Rygestop

Vil du stoppe med at ryge? Sundhedsskolen tilbyder hjælp til rygestop.
Alle forløb er gratis.

Sandsynligheden for at du gennemfører et rygestop er dobbelt så stor, hvis du får den rette hjælp.

I Norddjurs Kommune kan du få gratis hjælp til at stoppe med at ryge i Grenaa, Auning og Allingåbro.

Hjælp til rygestop kræver ikke henvisning fra lægen.

Kontakt os gerne for afklaring og vejledning. 

Vi tilbyder forløb, der foregår indenfor eller i naturen. Der er mulighed for forløb i Grenaa eller Allingåbro.

Nedenfor kan du se de forløb, der er planlagt på nuværende tidspunkt.

Vi opretter løbende forløb. Kontakt hvis du vil høre, hvornår vi igen starter forløb i nærheden af dig.

Kommende forløb i 2022

Auning
Opstart: 8. august
Tidspunkt: mandage kl 15.00 - 16.30
Uge 32- 38

Grenaa - Røgfri i naturen
Vi mødes udenfor, hvor vi går tur i plantagen, samtidig med at vi arbejder med at blive røgfrie.
Opstart: torsdag den 25. august
Tidspunkt: kl. 13.30 - 15.30
I ugerne 34 - 40 med pause i uge 37

Allingåbro 
Opstart: 24. oktober
Tidspunkt: mandage kl. 15.00 - 16.30
Uge: 43 - 49

Grenaa
Opstart: 3. november
Tidspunkt: torsdage kl. 16.30 - 18.00
Uge: 44 - 50

 

 

Er du udenfor arbejdsmarkedet, tilknyttet socialpsykiatrien eller gravid kan du få gratis nikotinsubstitution, mens du er tilknyttet et rygestopforløb på Sundhedsskolen.

Har du brug for mere information, kan du kontakte vores tobakskoordinator Maria. Se kontaktoplysninger nederst på siden.

Vil du tilmelde dig et forløb, kan du bruge vores tilmeldingsformular nederst på siden eller kontakte Maria.

 

Redskaber, der kan hjælpe dig med at blive røgfri

I rygestoppets første fase kan du håndtere rygetrangen gennem forskellige former for afledning.

Rygetrang kommer ofte i bølger og varer som regel mellem 3-7 minutter.
Mind dig selv om at det ikke er farligt at have rygetrang og/eller rygeabstinenser, selvom det kan føles ubehageligt. Det er kun midlertidigt og trangen går over igen. Det samme gør de følelser og tanker, som trangen vækker.
Tænk på hvordan du vil have det i morgen, hvis du ikke lader trangen bestemme.

Anerkend din rygetrang og:

  • Fortsæt derefter det, du er i gang med.
  • Gør noget andet.
  • Bevæg dig væk fra situationen
  • Skift fokus og lav noget, der får dig til at slappe af. 

Download appen e-kvit og prøv en af de mange øvelser og redskaber, som appen indeholder. Du finder appen i Google Play eller Appstore. Du kan også bruge e-kvit fra din computer via hjemmesiden e-kvit.dk

Er du mellem 15 og 25 år, kan du kan du få hjælp og støtte til at blive røgfri med appen XHALE. Appen er gratis at bruge og du kan læse mere om det på xhale.dk

snakomtobak.dk kan du få inspiration til, hvordan du kan tale med din teenager om rygning – også hvis din teenager allerede ryger, eller hvis du selv gør.

Stoplinien - gratis telefonrådgivning
På 80 31 31 31 kan du - anonymt og gratis - tale med en erfaren rygestoprådgiver. Her kan du stille spørgsmål og få tips og inspiration, hvis du har brug for opbakning eller gerne vil holde op med at ryge. Du kan også vælge at sende en sms med teksten ”Rygestop” til 1231, så bliver du ringet op af en rygestoprådgiver fra Stoplinien.
Besøg Stoplinien.

E-kvit til voksne - et program, som hjælper dig med at stoppe
E-kvit findes både til pc og som app til mobilen. Når du har oprettet en profil med rygevaner kan du løbende få støtte via sms eller push-beskeder. Du kan se videoer med andres erfaringer, og du kan få øvelser, tips og hjælp til at gennemføre dit rygestop. E-kvit kan bruges alene eller som supplement til de andre rygestoptilbud.

Besøg E-kvit.
Du kan også hente e-kvit i App Store eller på Google Play.

X-hale til unge - et program, som hjælper dig med at stoppe
X-hale er en app til mobilen. Den tilbyder hjælp og støtte via push-beskeder. Du kan se små film, og du kan få hjælp af en ambassadør, du vælger, og som vil støtte dig. X-hale beregner hvor meget du sparer, når du er stoppet, og du får øvelser, tips og hjælp undervejs. X-hale kan bruges alene eller som supplement til de andre rygestoptilbud.
Hent X-hale i App Store eller på Google Play.

Når du er stoppet med at ryge, kan du føle dig mere sulten, end du plejer. Dette skyldes, at kroppen ikke længere får tilført nikotin, som får blodsukkeret til at stige, hvilket giver en fornemmelse af mæthed.

I abstinensperioden vil dit blodsukker derfor være lidt lavere, end det var, mens du røg. Det er det, der kan give en fornemmelse af sult og trang til søde sager. Sulten er altså et symptom, der hænger sammen med abstinenserne.

Hvis du ønsker at tage så lidt på som muligt i forbindelse med dit rygestop, kan du følge de 7 officielle kostråd. Link til De Officielle Kostråd.

Når du stopper med at ryge, kan du opleve abstinenser, fordi din krop ikke længere får nikotin. Abstinenssymptomerne skyldes en ubalance i nervesystemet, fordi hjernen gennem længere tid har fået tilført nikotin, som nu stopper.
Imens abstinenserne står på, kan du f.eks. opleve rygetrang, irritabilitet, rastløshed og sult. Abstinenserne aftager som regel gradvist efter tre til fire uger, men du kan selv gøre meget, for at komme nemmere igennem denne periode. Du kan f.eks. dyrke motion og sørge for at bevæge dig. 

Motion og bevægelse kan være med til at:

  • mindske abstinenserne.
  • give bedre humør.
  • give bedre søvn.
  • mindske stressfølelse.
  • forebygge vægtøgning.

Det skyldes, at nogle af de signalstoffer som har været ude af balance pga. nikotin, automatisk bliver frigivet, når vi motionerer. De giver en følelse af velbehag og glæde. Du kan f.eks. tage en tur i svømmehallen, gå eller cykle en tur.  

Mindfulness kan hjælpe dig med at få styr på dine tanker og rygetrang.

Nedenfor kan du afprøve tre forskellige øvelser af forskellig varighed. 

 

Kontakt vores tobakskoordinator

Maria Fogh

Udfyld tilmeldingsformular